Der Schmuggler

VERÖFFENTLICHT AM 7. März 2023

Der Künstler Ernst Volland

Ernst Vollands Bilder sind das Werk eines Schmugglers. Das ist ein Ehrentitel. Schmuggler schaffen verbotene Waren über Grenzen, und seit dem 19. Jahrhundert kennen wir intellektuelle Schmuggler, die Zeichen und Ideen zwischen kulturellen Welten bewegen. Vollands Bilder setzen die Grenzverletzungen fort. Offen parteiische Kunst fällt heute der Banalität anheim, und die politische Plakatkunst, zu der Volland selbst vor Jahren gewichtige Beiträge gemacht hat, ist heute nur noch eine kraftlose Geste. Um Kunst mit politischem Engagement dennoch zu erhalten, benutzt er die Unschärfe als Tarnung und überschreitet die Grenzen zwischen den Gattungen, zwischen Engagement und Distanz, politischer Botschaft und purem Jux. Seine Bilder bewegen sich zwischen politischer Montage und Experiment und gleiten aus dem Dokumentarischen ins Spiel der Imagination. Mit Unschärfe schmuggelt er Politik über die Grenze zur Kunst, und mit den Kindermitteln der Buntstifte versteckt und verfremdet er politische Themen.

Prof. Dr. Bernd Hüppauf

The artist Ernst Volland

Ernst Volland’s images are the work of a smuggler. This is a name for an honorable man who does not commit fraud and burglary but skillfully acts as a contrabandist transporting goods over boundaries against prohibition. From the 19thcentury on, we know smugglers who transport signs and ideas between different worlds, from art to photography, from images to words, and from language to imagined pictures. Volland’s pictures are extensions of the activities of 19thcenturycontrabandista with visual means of the present. With the smuggling of prohibited goods they have in common the transgression of boundaries and the intentional breaking of rules.

Art with a political message has become unpopular and has lost its place in current public discourse. In order to maintain political commitment in the arts, camouflage is required and ways are needed that hide the political, making it possible at the same time to spread its message. Volland’s contra band hides ideas in distorted visuality. He transforms the fuzzy image to a means of subversive communication transgressing the dividing lines that separate the comical and the serious, commitment and distance, political message and pure joke. These image move between montage that since Eisenstein, Höch and Heartfield has always political, and the surrealist experiment reaching to the subconscious and the world of dreams. These pictures glide from documenting into the play of imagination. Blurring pictures serves as an artistic means of smuggling the political into the aesthetics of art. Volland also uses children’s color crayons to draw pictures that hide political themes in pseudo child art. This is a deliberate alienation aiming at enlightening adult viewers.

Prof. Dr. Bernd Hüppauf